Så er der gået 4 måneder af projektet.
Siden sidst har vi I februar haft travlt med at undersøge forskellige muligheder for placering
af Julehjertemuseet. Bl.a. var vi en tur i Maribo for at kigge på noget dér og på den dejlige Ø Bornholm for at kigge på noget i Rønne samt et par steder mere på Sjælland. Så nu har vi truffet en beslutning
om, at Julehjertemuseet i hvert fald kommer til at ligge et sted på Sjælland og har koncentreret os om Københavnsområdet med fokus på steder, der kan nås med den offentlige trafik. Placeringen af museet afhænger vældigt
meget af økonomien, hvor vi har råd til at bo, d.v.s om vi kan få kunststøtte til at starte op ligesom andre museer eller ej. Indtil videre er det ikke lykkes, bl. a. fordi det er min egen kunst jeg udstiller, fordi der ikke er et
multietnisk islæt i projektet og fordi papirkunst ikke er en anerkendt kunstart i Danmark, så opbygningen fortsætter derfor som et privat finansieret museumsprojekt, selvom jeg forlængst er blevet anerkendt for min opfindelse af det
4-6 strimlede flettede hjerte med forskellige for- og bagside og som papirkunstner indenfor ca. 4 forskellige papirkunstarter gennem censurerede udstillinger i udlandet.
Måske tænker du: "Hvorfor kan vi så ikke bare se Lisbet Lærke´s avancerede flettede hjerter (permanent) udstillet andre steder i Danmark?
-Og svaret er, at jeg ikke kan få lov til at udstille dem i Danmark, uden at der stilles krav fra museer og udstillingssteder om, at jeg SELV skal finansiere og bruge ufinansieret arbejdstid på at fremstille alle hjerterne, specialindramme
dem, få lavet specialdesignede montrer til dem, finansiere transport til og fra udstillingsstedet, selv forsikre hele molevitten og så forventes det rent faktisk også, at jeg arbejder gratis i flere måneder under udstillingen med at
vise dem frem og fortælle om dem, underholde, samt flette julehjerter med børn og voksne, samt SELV finansierer og betaler for mit ophold på stedet. Det er naturligvis under al kritik, fuldstændigt uacceptable arbejdsvilkår,
som ingen andre i DK forventes at arbejde under, især når man så ser, hvordan jeg bliver behandlet i udlandet. Det hænger med andre ord slet ikke sammen økonomisk for mig at udstille min avancerede 4-6 strimlede flettede på
museer m.v. i Danmark, for hjerterne tager op til 1/2 år hver at fremstille og er derfor kun til udstillingsbrug. Det er typisk udstillingsstedet der får alle indtægter fra ientré, salg af merchandise, kaffe / kage m.v. , mens jeg
pålignes alle udgifterne og hele den økomomiske risiko.
Så jeg kan ligeså godt springe ud i det og lave mit eget museum til min opfindelse.
For mig er arbejdet med og investeringen i montrer m.v. og opstilling af udstillingen er den samme, uanset, om den skal sættes op i 2 weekender et år i H. C. Andersens Hus, eller om den bliver sat op år efter år i 3 måneder ad
gangen i et lille museum, jeg selv bygger op. Så kan jeg også variere udstillingen fra år til år, som det passer mig. En julehjertekunstudstilling af den sværhedsgrad, jeg fremstiller hjerterne i, tager et sted mellem 1 og 4 år
at fremstille, så der er investeret meget tid, penge og dermed mange af mine private ressourcer i sådan én: Derfor har jeg naturligvis hverken råd til at arbejde gratis eller med fuld selvrisiko på danske udstillingssteder,
der i forvejen kører med fuld statstilskud, gratis frivillig arbejdskraft og derudover har rigeligt adgang til fondsmidler, de bare kan søge til at opsætte specialdustillinger for.
Her i midt marts skulle min datter have været igennem en stor operation, som blev aflyst p.g.r.a. en fejldiagnose, så derfor fik jeg lidt ekstra tid til overs,
som jeg har brugt på at flytte næsten alt omkring min opfindelse af de 4-6 strimlede hjerter samt hjerter med forskellig for- og bagside samt tidligere udstillinger af hjerterne her til julehjertemuseet.dk fra min anden hjemmeside gallerioctopusart.dk,
fordi der er pladsmangel på den og fordi det faktisk emnemæssigt hører under Julehjertemuseet. Således er f. eks. alt omkring min permanente udstilling i Izmir, Tyrkiet samt mine andre tidligere julehjertekunstudstillinger
i såvel ind- som udland flyttet hertil.
For tiden er mit allerførste WASHI-papirkunstværk udstillet i Norwich , UK og det er indtil videre slutningen på en hektisk udstillingsvinter, hvor
den ene censurerede udstilling har afløst den anden lige siden august sidste år, så nu trænger jeg til en fordybelsespause, til at beskæftige mig med min passion for hjerterne for en stund.
I januar i år fik vi nogle sjove lysestager af en anonym familie, der ville have smidt dem ud efter julen. Dem har jeg brugt til at indramme hjerter i til museet. Det ene af dem har jeg produceret en lille videofilm om, som du kan se her på
siden under punktet "Indramning":
http://www.julehjertemuseet.dk/142349696
Ellers er jeg i gang med at tegne arbejdstegningerne om til mit næste 6 strimlede flettede hjerte med forskellig assymmetrisk for- og bagside for 7.gang, fordi det ikke vil lykkes i konstruktionen, der også bliver
sværere og sværere for hvert hjerte jeg tegner, klipper og fletter, så tingene tager sin tid, men der er stadig fremgang i projektet. Så nu er der kun 69 999 992 fejlmuligheder tilbage i det.
Vi tager stadig imod relevante donationer med kyshånd, også gerne alternative indramningsmuligheder som ovenfor viste.
Lisbet Lærke.